Bästisar & varm choklad
Svenska, SO, musik. För skolår 3-5.
Bästisar & varm choklad
Svenska, SO, musik. För skolår 3-5.
Lärarhandledning
Bästisar & varm choklad är ett läromedel som blandar musik med värdegrund och samtalsfrågor. Materialet tar upp centralt innehåll från flera skolämnen, bland annat resonera, lyssna och samtala i svenska, samt etik, identitet och livsfrågor i SO. Läromedlet är mycket enkelt att använda och kan varieras och anpassas efter eget önskemål. Allt du behöver är tillgång till visning av Youtube-klipp i klassrummet (visning i helklass är att föredra, men är inte ett måste).
Läromedlet utgår från sex stycken låtar och varje låt finns som separat Youtube-klipp. Till varje låt finns också ett Youtube-klipp med samtalsfrågor relaterade till låttexten. Du väljer själv i vilken ordning du vill använda låtarna och om du vill använda alla eller enbart några. Detsamma gäller samtalsfrågorna. Beroende på din elevgrupps ålder och behov, väljer du bort de frågor du inte tycker passar. Länkar till allt material du behöver finns på läromedlets startsida på www.em27.se.
Förslag på arbetsgång för varje låt
Arbetsgången beräknas ta omkring 80 minuter. Du kan också dela upp arbetet på två pass istället för ett. Förslag: Steg 1 och 2 på pass 1. Steg 3 och 4 på pass 2.
1, Börja med att berätta för klassen att ni idag ska lyssna på en låt. Avslöja enbart låtens titel och låt sedan eleverna förutspå och gissa vad låten kommer handla om.
2, Lyssna därefter på låten ett par gånger på Youtube. Högläs också gärna låttexten tillsammans, utan att diskutera den och utan att avslöja låtens budskap (allt detta sker i senare moment). Varje låt är en lyric video, så låttexten ligger med tillsammans med musiken, men låttexten finns också separat i informationsfältet vid klippet samt i PDF-format för utskrift.
3, Tryck sedan igång Youtube-klippet med samtalsfrågorna. Arbeta med en fråga i taget. Läs/lyssna på frågan tillsammans och låt eleverna fundera enskilt en stund på den. De äldre eleverna kan med fördel göra detta genom att skriva egna anteckningar. Beroende på din elevgrupps ålder och behov, hjälper du till med att läsa frågan igen, förtydliga frågan, ge förförståelse, förklara svåra ord och så vidare. Därefter jämförs svaren och diskuteras frågan muntligt i par/mindre grupper, och till sist i helklass. När ni känner er klara med frågan, fortsätter ni med nästa fråga på samma sätt. Uppmuntra eleverna till att bygga vidare på det andra säger, ställa följdfrågor till de som pratar, och säga till när de håller med/inte håller med om vad som sägs. Du som lärare agerar samtalsledare, ber vid behov eleverna att utveckla sina svar, fördelar ordet och ser till att alla kommer till tals.
Facit till samtalsfrågorna finns i PDF-format för utskrift.
4, När ni har gått igenom alla samtalsfrågor, har ni fördjupat förståelsen för låten. Nu är det bara att sjunga och digga så många gånger ni vill!
Kort beskrivning av de sex låtarna
Skicka vidare
Om att sprida godhet och “skicka vidare” goda gärningar.
Ingen har allt
Om att alla människor har något att bidra med även fast ingen kan allt.
Jag vill, jag kan, jag vågar
Om att våga tro på dig själv. Du kan mer än du tror, om du bara försöker och inte ger upp.
Spring i mina ben
Om att ha “spring i benen” och inte kunna sitta still.
Då blir allting bra
Om att tänka positivt och acceptera det du inte kan påverka.
Bästisar och varm choklad
Om det enkla i vardagen och det goda i livet.
Tips på ytterligare uppgifter
Hitta på danser/egna rörelser till låtarna.
Måla bilder/gör digitala collage som anknyter till texterna. Som inspiration kan ni börja med att diskutera låtarnas bakgrundsbilder (i Youtube-klippen) som alla är kopplade till texterna.
Gör korta teaterscener som uttrycker varje låts budskap.
Hitta andra låtar, kanske på engelska, som har samma teman.
Gör en minimusikal där alla låtarna varvas med dialog, som vävs ihop till en egen handling.